Saturday, April 4, 2009

Video Panas: Anwar Penipu, PKR Hancur!

Pendedahan oleh bekas Ketua PKR, Bahagian Jerai, B. Kalaivanar.

Kalaivanar mendakwa:

Arumugam, bekas Exco dan Adun Bukit Selambau sewa rumah di Kelab Cinta Sayang bernilai RM2000.

MB beli rumah bernilai RM 4 juta.

Beri rasuah kepada Adun PKR boleh dapat kerja.

56 comments:

Anonymous said...

lagu background kuat sangat la. tak dengar apa koling ni cakap.

Anonymous said...

lagu background kuat sangat la. tak dengar apa koling ni cakap.

Anonymous said...

sori bang.. banyak bukak tab. lagu dri blog lain lah.. he he

Anonymous said...

Aku nak tanya en.syammil...Ko kenal keling ni sebelum ni???Kawan kau ke???Sapa2 bekas PKR yang melalak terus ko percaya...Tak kira la sapa pun...

MB beli rumah 4 juta???Nampaknya ko lagi percaya keling ni dari ustaz azizan...Entah dari celah mana datang keling ni...

Anonymous said...

"Kalau saya sudah amik duit..saya tak payah ceramah..sayang senang2 bawak anak saya joli kemana2 negara.."

porahhhhh!!!

Kalau dah dia bayar ko untuk ceramah...kena la ceramah dulu...takkan nak terus cabut...kantoi la kat imegresen nanti...haha

Anonymous said...

Anak Najib yang penuh dengan akal budi

http://www.youtube.com/watch?v=d1pIMK2fhy4

Syammil said...

anon 2:07 PM..kita hanya manusia biasa.tak terlepas dari melakukan kesilapan..maaf diterima..

anon 2:26 PM..komen macam orang terdesak ja.senak perut sebab kena belasah dengan kalai ni kot..dia ni dulu ketua pkr bahagian jerai dan pengerusi jawatankuasa hal ehwal masyarakat india pkr kedah..

siapa yang percaya bulat2? itu dakwaan dia.siasat la dulu.jangan komen dan menyondol membabi buta.takut2 nanti termakan semut pula.

iTaCHie said...

Fullamak...panas2 memang panas.
tapi xla spanas mana seperti yg ko dakwa dalam ko nye tajuk post. standard la bile seseorg 2 da xsehaluan dalam parti keluar pastu memburuk kan parti ini adalah perkara biasa bg mana2 org pun. tujuan dia keluar tu xbpe jelas dan dakwaan dia pon boleh dipertikaikan. Rumah MB RM4 juta? macam mana dia sorg boleh tau? dia tu kawan baik YB Ustaz Azizan ke? berat tuduhan 2.... xde sapa yg percaya tapi bile ko da post dalam ni macam ko percaya dakwaan macha 2. ko caya x syammil??? hahahaha

Syammil said...

itachi..banyakkan membaca dan buat penilaian.dia ni dulu ketua pkr bahagian jerai dan pengerusi jawatankuasa hal ehwal masyarakat india pkr kedah..

itu dakwaan dia.siasat la dulu.jangan komen dan menyondol membabi buta.takut2 nanti termakan semut pula.

iTaCHie said...

as i thought... salah sorg pemimpin PKR yg kecewa kerana xdipilh sebagai calon.

-dia merasakan diri nya layak utk mewakili bukit selambau tp xdipilih oleh pemimpin tertinggi PR dan mendakwa resignation of arumugam telah dirancg dan calon nya telah awal2 ditetapkan.

-dia jugak kecewa yg pkr gagal membwa keluar 5 org indian leader dpd kem kemunting.

-dia jugak kecewa yg xde sorg pon dpd pmimpin pkr yg menguasai 5 negeri datg melawat 5 leader ni

-dia jugak kecewa xde sorg dpd wakil india mnjadi senator kt DUN

kecewa2 kecewa

tapi apa yg pasti dia kecewa sbb XDPAT JADIK CALON PR instead PR pilih calon lain bertandg

porrah.....

tipu tu suma la...

Anonymous said...

hahaha.. takde effect kat masa depan kita kan klu si keling tuh duk ckp apapun.. dah mmg PR bangang.. keling tuh tlg ucapkan saja.. hahahahaa
Azizan umah rm4juta? yg tuh susah nak caya la.. tapi klu keling tuh ke anwar ke umah sampai 100juta pun aku caya.. sbb PKR bengong, DAP laknat.. PAS gak ok.. UMNO? mempertahankan martabat bangsa dr pertualangan seperti itachi!

Anonymous said...

Tahu pun PAS ok...Pasal PAS ok la parti tu tentang habis-habisan UMNO... Diorang tahu temberang UMNO yang nak berbaik dengan PAS bila terdesak jer...UMNO and its leaders is such an arrogant...

Jangan sesedap mulut tuduh Itachie petualang bangsa...Kau, aku dan mereka yang bagi komen dalam perdebatan ni sekadar mengutarakan pendapat...
Tak layak seorang pun dari kita digelar PEJUANG atau PETUALANG...

Sekadar melalak didaam BLOG tak keluar setitik peluh atau tumpah setitik darah dalam memperjuangkan negara...

SHAME ON YOU!!

iTaCHie said...

PETUALANG??
hahaha.....
memberi pendapat untuk renungan bersama terus dapat title petualang.
UMNO pertahan martabat bgsa?
hahahah....
ideologi sempit bagi mereka yang yg merujuk akhbar arus perdana sebagai rujukan dan menerima bulat2 informasi mereka.kepada yg bukan petualang 2 teruslah menyokong parti kebangsaan korg tu.moga-moga dengan dengan matlamat korg mmperjuangkan BANGSA MELAYU tu diredhai Allah.

ak xperjuangkan bgsa. ak perjuangkan agama.Klu dia Cina ke India ke tapi beragama islam itu yang ak perjuangkan.

Peace ok xmau gaduh2 hahaha

iTaCHie said...

ni la masalah melayu pro umno yg mnjadikan umno kiblat diorg dgn mncipta pelbagai fatwa.

umno jatuh melayu hancur
sapa anti umno petualang bgsa
tanpa umno melayu xkemana
hanya umno mmbela nsib org melayu
tanpa umno melayu akan jadi sperti melayu p pinang dan singapura

hahahahahaha

korg ingat umno tu tuhan ke?
umno ke yg tentukan nasib korg?
umno ke yg bagi korg rezeki selama ni?
dalam umno ada syurga neraka ke?
umno boleh bagi bala ke klu xsokong?
umno pertahan martabat bgsa?

hahahahaha

ni la susahnya da pandai sgt.
pandai xleh nak tegur, bodoh xleh nak diajar.

afuan16 said...

sejarah menukilkan tafsiran sifat kecewa..di negeri sembilan dan perak, british datang dari ajakan pembesar2 melayu yg kecewa kerna gagal berkuasa..modenisasi kini, saudara ezam, roslan kassim, lokman, dato' nalla dan sebagainya yang begitu hebat berjuang 1001 keringat bersama DSAI kini mendedahkan 1001 bukti, dakwaan, dan keburukan DSAI..setiap inci walau sezarah habuk sekalipun didedahkan..namun, keintelektualan rakyat tidak mudah menghadam dakwaan2 tersebut, ironinya, PR menang di PRK permatang pauh dan KT...melihat kpd dakwaan saudara kalai ini, saya merasakan beliau jelas emosi, dan kurang intelek..barangkali dakwaan tersebut hanya bersifat fantasia yg dikutip dari hanyiran longkang..mengapa?beliau sepatutnya pergi ke SPRM dan PDRM utk memfailkan dakwaan dan bukti emperikal nyata yang jelas, sahih, dan terang..bukan hnya bersifat kereta baru rm400k..rumah MB 4juta..ceritera isteri kaunselor nya..dan sebagainya..dakwaan beliau agak serius dan kalau terbuka benar, saya merasakan mereka yang terlibat perlu dikenakan hukuman biarpun seorg MB PAS...namun, dakwaan2 ini yg cuba menelanjangkan penyelewangan krjaan PR Kedah seharusnya dibuat secara prosedur intelek seperti dakwaan GERAK ke atas MB Selangor...biar yang arif menyiasat..buat saudara syammil, yaa, anda terlalu jelas benci akan tubuh DSAI dan mauduk politiknya..namun, bicara soal pokok nahdah perjuangan bukan bersifat watak2 pejuang mahupun petualang, namun ideologi kritis pemikiran yang bernas..biarpun barisan mahupun pakatan..walaupun saya lebih cenderung utk berjuang dgn pakatan, namun, ideologi pemikiran dan mauduk saudara khairy jamaluddin, razali, dan dato sharir samad amatlah saya hormati dan kagumi..bukalah intonasi lagu baru politik yang intelek dan terbuka ke arah malaysia yang lebih cemerlang,gemilang, dan terbilang..

nuar ibrahim said...

ni la masalah melayu pro pas yg mnjadikan pas kiblat diorg dgn mncipta pelbagai fatwa.

pas jatuh melayu hancur
sapa anti pas petualang bgsa
tanpa pas melayu xkemana
hanya pas mmbela nsib org melayu
tanpa pas melayu akan jadi sperti melayu p pinang dan singapura

hahahahahaha

korg ingat pas tu tuhan ke?
pas ke yg tentukan nasib korg?
pas ke yg bagi korg rezeki selama ni?
dalam pas ada syurga neraka ke?
pas boleh bagi bala ke klu xsokong?
pas pertahan martabat bgsa?

hahahahaha

ni la susahnya da pandai sgt.
pandai xleh nak tegur, bodoh xleh nak diajar.


babi punya pas..halal mencarut Allah mencarut- Nik najis

iTaCHie said...

nuar ibrahim,
pe yg ko merepek ni??
sihat ke x hari ni?
isu tuhan mencarut??
isu lama...bnda da dijelaskan tapi ada jugak manusia yg xmahu menerima.

nik najis?
alhamdulillah.....
moga-moga Allah merahmati kau dan seluruh keturunan ko

Syammil said...

itachi..kalai kecewa dengan sikap anwar yang tidak bersungguh2 untuk membantu masyarakat india.depan cakap lain, belakang pula lain ceritanya.kini baru dia sedar bahawa anwar hanya berjuang untuk kepentingan dirinya sahaja.

keluar dari pkr dia dihina begini.mengapa?

UMNO pertahan martabat bgsa? ya..pakatan mahu sama rata.sebab itu cina dan india banyak sokong pakatan.

dalam umno ada syurga neraka ke? nak tanya sikit.orang islam wajib undi pas.undi pas masuk syurga.siapa yang cakap macam tu?

Syammil said...

afuan16..sememangnya kalai ni emosi dan berang dengan dsai yang bijak belit.kini baru dia sedar yang selama ini dia dan kaum india yang setia menyokong pkr ditipu.

kurang intelek? kalai yang 'kurang intelek' ni lah yang menjadi ketua pkr bahagian jerai dan pengerusi jawatankuasa hal ehwal india kedah. kalau ketua sudah di cop kurang intelek, saya tak tau la perumpamaan apa pula yang sesuai diberikan kepada orang bawahnya dahulu yang setia menyokong pkr.

mungkin anda boleh pergi ke balai polis untuk membuat laporan terhadap kalai atas dakwaan yang dibuatnya secara terbuka tersebut.mereka yang terlibat perlu disiasat dan dikenakan hukuman sekiranya bersalah.

saya menyanjung tinggi ketegasan dan prinsip yang ada pada yb zulkifli nordin dan yb taib azamudin dalam usaha untuk mempertahankan islam daripada dirosakkan oleh pemimpin pakatan yang lain.

tahniah diucapkan kepada anda kerana menggunakan akal untuk berfikir dan menilai sesuatu perkara dengan bijak.tidak seperti penyokong pakatan lain yang hanya tahu menyokong membabi buta.tidak hairanlah mengapa ada yang sanggup pegang bendera dan baring atas jalan.

tahniah sekali lagi..

afuan16 said...

terima kasih atas respon saudara syammil..saya ingin mengambil kesempatan utk berkongsi idealisme bg membetulkan sedikit persepsi perspektif mauduk fahaman saudara syammil yg sy nmpk, terlalu pekat dan bersifat satu dimensi medium pemberitaan media massa..saudara bicara soal pakatan yg mahukan kesamarataan..umno memperjuangkan martabat bangsa..faktanya disini, kenyataan rasmi yang mengikat PR jelas, terang, dan rigid buktinya natijah persetujuan bersama ketiga3 pemimpin atasan yakni akan terus mengekalkan hak keistimewaan melayu dan islam sbg agama persekutuan, dan juga bhs melayu sebgai bhs rasmi..ini fakta bukan retorika bicara fantasia..mana kesamarataan tersebut dibicarakan? dalam islam juga mewajibkan pemimpin islam melunaskan tanggungjawab dan hak kpd smua bngsa..sebab itu ALLAH bersifat ar-rahman dan ar-rahim..masyarakat cina dan india punya fungsi, dan tanggungjawab mereka kpd negara..sejarah telah memuktamadkan kerakyatan diberi kpd mereka..mengapa kini selepas tsunami 8 march kita ungkit hak ketuanan melayu?apa hak kita yg tergugat?siapa mahu mansuhkan hak melayu?kita bicara soal fakta..mahasiswa intelek perlu bicara soal fakta rigid..kedua, soal syurga neraka..ini memerlukan pemahaman yg jelas dari setiap manusia..subjektif utk sy bicarakan, namun, elok kiranya saudara syammil tidak menyentuh isu ini dek kita barangkali kekurangan pemahaman asas ini..soal yb taib azamuddin mempertahankan islam dari pemimpin PR yg mahu merosakkan islam..soal nya penggunaan kalimah ALLAH bukan??ini juga soal pokok yg subjektif..jelas, perbedaan pendapat ini sebenarnya tak punya sebarang kekurangan..ada dalil membenarkan, dan ada tidak..namun, dlm soal msia, barangkali kita belum bersedia menerimanya..dr. asri juga bersetuju membenarkan penggunaan kalimah ini kpd agama lain..perbedaan jumhur ulama nie lumrah dan fitrah..

afuan16 said...

saya juga tidak menyatakan kurang intelek saudara kalai itu dari segi fizikal nya mahupun mentaliti nya..tp, saudara perlu igt, bicara soal kurang intelek saya ini mengenai ucapan emosi beliau yg memberikan fakta kes yang tidak rigid ketika berapi-api berucap..tindakan mendedahkan secara semberono di khalayak umum seperti itu juga menunjukkan ciri kepimpinan beliau yang kurang intelek..itu pendefinasian sy terhadap tindakan beliau di dalam video itu..bukan ciri lahiriah beliau mengenai akademik, fizikal, mahupun mental...

iTaCHie said...

UMNO pertahan martabat bgsa? ya....
sebagai ahli pro UMNO ingin saya nyatakan apakah yg telah UMNO pertahankan selama 52 thn merdeka?

isu tanah rezab? mustahil. bahasa melayu? xde. agama islam? jgn harap, kedaulatan raja2? xdak.isu ekonomi org melayu? kelakar....

pe yg UMNO pertahankan. cuba bgtau sikit.

Syammil said...

afuan16..kalai keluar pkr lalu mendedahkan segala kebobrokan dalam pakatan dikhalayak ramai.

anwar dipecat dari umno pada 98 dulu lalu membuat dakwaan yang pelbagai terhadap umno juga dikhalayak ramai.

sekiranya tindakan mendedahkan secara semberono di khalayak umum seperti itu menunjukkan ciri kepimpinan beliau yang kurang intelek, apa bezanya anwar dengan kalai?

Syammil said...

itachi..dimanakah tempat tinggal saudara? adakah sebuah felda?

iTaCHie said...

ya betul mmg tiada bezanya anwar dan kalai, cuma setelah itu beliau berjaya membuka mata rakyat yg selama ini terpedaya ngan gula2 UMNO andai kata takdir anwar masih lg dalam umno berapa ramai yg ambik kisah pasal penyelewengan wang rakyat oleh umno? klu ada yg tahu pun buat2 xtahu.sama lah macam isu kalai ni. ya betul dia mendedahkan keburukan PKR dan ini memberi peluang kepada rakyat untuk menilai semula kejujuran pkr.tapi pada masa yg sama anwar mndedahkan keburukan umno dan beliau membuat byak laporan polis malang nya laporan itu di tolak tepi. berbeza dgn kalai dakwa 2 dakwa ni tapi xbuat uat laporan polis. daripada dia memekik buang air liur bgtau org ramai yg da sememangnya xkan pilih BN baik dia g buat laporan polis. polis dalam bab PKR ni mmg cepat je diorg siasat. kalai sendiri pon tau hakikat 2. so kenapa perlu dia memekik bgtau tv 2 tv ni kata org 2 rasuah mb 2 rasuah? carik publisiti? mgkin. raih simpati confirm la. tapi apa yg pasti beliau hanya nak tarik undi. bukan mendedahkan kebenaran yg saya pk kalai sndiri pon xpasti.

iTaCHie said...

so apa kena mngena felda dengan jasa umno? penah saudara syammil pergi felda? pernah tau apa cerita dalam felda. rujuk salah satu cerita felda dalam pos saya yg lepas2. betul felda membantu tapi org kata serampang dua mata. membantu sambil mengaut keuntungan di samping mengayakan kroni2. org felda? masih begitu.rumah kayu bekalan air pon xmenentu. jom duk felda sx klu nk rsa mcam mana pembangunan UMNO kat sana...

Syammil said...

sila buat laporan kepada pihak polis sekiranya kalai membuat fitnah dikhalayak ramai.dia mesti dihukum sekiranya memfitnah.

Syammil said...

itulah jasa umno melalui felda untuk membantu rakyat.jangan jadi manusia yang tidak mengenal erti syukur.

insaflah wahai sahabat.kembalilah kepada ajaran islam yang sebenar seperti yang anda selalu laung2kan.insyaallah kita akan menemui ketenangan.

melayu sejati said...

aduuhhh..isu bahasa melayu lagi....wahai itachi, belaja sains n math dlm BI x semestinya kita x bela bahasa melayu...tujuan ppsmi adalah utk membolehkan rakyat negara kita terutamanya melayu untuk menguasai ilmu2 di dunia ini terutamanya bidang sains dan teknologi yang sentiasa berkembang..banyak kajian dan juga rujukan adalah dlm bahasa inggeris...cuba kamu lihat bangsa lain seperti india n cina,ada mereka bising belaja sains n math dlm BI? sebab itu kalau kita lihat sekarang kaum india semakin maju...they speak english more fluent than us,malay...byk lg point sebenanya..tp semua tu ko bole pikir sendiri...tak payah tnggu org lain nk point out...sekian...

iTaCHie said...

polis?? klu saya buat laporan polis kata anwar tu anwar ni pkr tu pkr ni mmg saya akan buat. tapi untuk buat laporan polis kata org tu tuduh pkr tu org tu tuduh pkr ni sya pk kejayaan laporan 1:1000. ptut nya kali 2 g buat laporan polis klu dia ada bukti mngatakn pmimpin pkr 2 rasuah. bukan terpekik terlolong sprti anjing menyalak bukit

iTaCHie said...

ppmsi? kesian. masih ada lagi melayu yg mempertahan kn isu ni ye dikala melayu lain memperjuangkan nya agar dimansuhkan. ok la terpulang la. klu saudara seronok sgt dgn ppmsi teruskan menyokong. ak? xsanggup.

Syammil said...

biarkan kalai bersuara dan berkata2.anwar selalu menyatakan kita mempunyai hak untuk bersuara.

iTaCHie said...

bukan xnak bersyukur.

andai kan......
ok lah syammil kerja ngan saya jdi engineer saya bayar syammil 1500 dpd kerja smpi la pencen. cukup la 2 kn. bersyukur la sekurang2 nya saya bayar syammil gaji dpd xbayar langsung......

moral: kita berhak dpt hak kita lebih dpd sekarang

melayu sejati said...

tak sanggup? haha so saudara itachie x nak majukan diri la? haha xpe la..terpulang la pada diri masing2...cuba la try apply kerja,then ckp saya xtau bahasa inggeris...i'm looking forward to hear the result...jika kita ingin anak2 kita menguasai bahasa inggeris,eloklah dimulakan dr kecil lg...pepatah melayu ada mengatakan, melentur buluh biarlah dr rebungnye..haa aku tau gak pepatah melayu wehh...cuba tgk student2 m'sia kt luar negara sana..diorg blaja mmg 100% bkn bahasa melayu..tp when they borak2 dgn geng2 malaysia, diorg ckp BM gak..eloklah selesaikan masalah sosial org melayu dulu... mcm yg aku ckp dlmkomen sblm ni,byk lg point aku ada..tp mls x tulis semua..ko bole pikir sendiri...cuba ko bgtau sbb apa ko x sokong ppsmi?

Syammil said...

ya itachi saya akan dan patut bersyukur sekiranya saya diberikan peluang untuk bekerja.inilah yang diajar oleh agama suci kita, islam.

pada masa yang sama saya akan BERUSAHA mencari peluang pekerjaan yang lain untuk menambah pendapatan dan meningkatkan taraf hidup saya.ini juga yang diajar oleh agama suci kita, islam.

bersyukur dengan apa yang ada dan berusaha untuk memperbaiki kelemahan dan tingkatkan keupayaan.bukan sekadar menyalahkan mana2 pihak.

~~Satu Malaysia~~ said...

kalau ade org tny n pertikai tentang ape jasa umno dan BN pade agama, bangsa dan tanahair..elok benam je pale tu dlm longkang...pegi bukak sejarah..pegi beza kan keadaan melayu cine india tahun 50an, 60an, 70 dengan skang...pilih yang dekat jela..bidang engineering cukup la...kalau dulu mmg susah nak ade budak melayu, lecturer melayu dlm bidang ni...sumenye banyak "CA" n kaum lain..so, dont u see the difference now??so tu jasa sape tuh??pas???dap???DAsar yg menggalak kan melayu ramai masuk U, jadi ketua jabatan tu dasar sape??jgn la cakap macam org taktau bersyukur...nnt tuhan tarik balik rezeki..Actly now BN jadi macam melepaskan anjing tersepit, bile dah lepas, die gigit balek org yg melepaskan die...For me org yg tny ape jasa UMNO BN mmg merapu je...so takyah layan pon takpe..

Soal kalai...biasala org pakatan...sape yg lompat kluar dari parti die..owh kene suap, kalo sape yg masuk parti die, haa ini sgt demokratik...gentleman!!podahhh!!cakap
pon macam putar belit..keadilan la sgt..dok kata kat org hang pon sama la anuar berahim oi...Cumenye kalo betul la kalai cakap..n org pakatan tak puas ati..silela saman...kite tgk sape yg menang..kalai pon kire berani gak cakap on public...sanwar pon penah menang saman jugak ape kat mahkamah(walopun die tak pecaye mahkamah-dapat duit pecayela..haha..pirahh anwar)

pade yg tak pecaye felda pon insaf2la..felda antara rancangan tanah yang diiktiraf dunie sebagai rancangan tanah yg paling berjaye di dunie dan sekarang sedang ditiru corak pelaksanaannye kat africa dan indonesia..so jgn mengarut banyak2 sgt la kawan2 oi...

afuan16 said...

saudara syammil nmpk gagal menghadam tamsilan sy terhadap isu kurang intelek ini..sy bersetuju dgn pendedahan kedaifan MB Selangor dlm soal pemberian lembu oleh GERAK..GERAK bisa mempamerkan kekukuhan fakta kes, bukti rigid, dan tanpa dibayangi 'beyond the reasonable dobs',namun, sy akui ini merupakan satu pelajaran berguna kpd MB Khalid..begitu juga rampasan kuasa di Perak, ini juga satu nilai pelajaran agung utk dipelajari oleh PR agar tidak ego, terburu-buru, dan di buai kuasa..begitu juga dgn masalah ahli majlis di Perak dari PKR yg diberi habuan seks..pecah amanah dan sebgainya..ini didasari bukti kukuh, bukan cakapan ceritera fantasia..kalai pula mendedahkan secara semberono, isteri nya seorg kaunselor dan juga ahli majlis, Eli dibayar pergi bercuti, rumah MB azizan 4juta, kereta gobalakrishnan rm400k, anwar kaya, kaki putar belit, dan sebagainya tuduhan 1001 dakwaan..mengapa sehingga kini beliau hanya bicara di malaysiakini??mengapa tidak ke SPRM atau PDRM?mengapa kami pendokong perjuangan PR perlu melaporkan pula?mengapa tidak ada laporan walaupun dari UMNO mengenai isu ini ke pihak berwajib sedangkan ini isu emas..peluang mereka menjatuhkan PR..adakah intelektual dan realistic person dari UMNO,MCA,MIC,Gerakan sendiri tidak yakin dgn dakwaan ini atau kredibiliti kalai yg kononnya hebat bicara dan pidato berjam2 dlm bhs melayu, english dan tamil?sy optimis, didalam UMNO, MCA, MIC, dan Gerakan, masih terdapat insan yg berhati ikhlas berjuang, rasional, dan realistik..mereka bisa intelek menghadam kebenaran..tepuk dada, tanya selera..anwar menjaja kezaliman ke atas pd 98 dengan bukti..dgn method yg jelas mengaibkan..tanyalah intelektual dan sarjana politik..peliknya method tersebut..anwar juga bisa menfailkan dakwaan ke mahkamah utk menuntut haknya..bukan jajaan kosong fantasia ceritera karut marut..akhirnya, saudara sendiri bisa rujuk keputusan mahkamah atas alasan apa anwar dipenjara..liwat atau salahguna kuasa?sedangkan beliau dijatuhkan oleh pentadbir kesayangan saudara atas alasan liwat..hari ini, kalai muncul atas dasar kecewa...dijaja ceritera yg tak punya dokumentasi, invoice, bukti bergambar, dan sebagainya..sy juga tidak berminat utk mempersoalkan kredibiliti mahupun kontras nahdah kalai ini..tepuk dada, tanya iman..jgn hanya pndai melaungkan slogan kembali ke ajaran islam sebenar kalau keikhlasan, keintelektualan, dan keterbukaan gagal dimangkin secara tepat..

Anonymous said...

adoyay. kalo da xpaham bahasa.. mmg xkan paham gak.. masalah..masalah.. timbang tara antra semua komen2 dibawah.semua nie hy satu pendapat. yg sesapa pun leh utarakan. tapi ada yg nampak intelek,ada yg nmpk hy jadik hamba yang obses kepada sesuatu parti. sehingga perkara yg baik semuanya dipandang buruk. perkara yg buruk semua dipandang baik.jadilah rakyat dan penyokong yg realistik.. bukan cuma nak optimistik 'parti aku jadik kerajaan'.kalo benda tu baik, akui jek baik. kalo tak baik, kita tentang sama2.tapi kat komen2 ni, ada org yg pertikaikan benda baik tu. ada pulak yg suh org yg laksanakan benda baik tuh letak jwtn sebb peribadi.semua tuh mainan politik.mainan mendapatkan kuasa.mainan demi kepentingan peribadi.semua ahli politik begitu.kalo kita membenarkan perkara itu berlarutan, maka kita jugak akan hancur. Jadi setiap perkara dan keputusan yg ada dalam arena politik skrg, haruslah ditimbang tara seadilnya..

salam

iTaCHie said...

rezeki kurniaan Allah tanpa kemahiran berbahasa Inggeris pon klu Allah dah tetapkan kan di situ rezeki kita maka situ lah ia. pada saya ia bukan satu isu yg besar. bukan melalui bahasa Inggeris letaknya rezeki manusia melayu ni. Rancangan Felda memang bagus. bila di bentang dikaji tujuan aspek serta matlamat memang bagus bezanya perlaksanaan.memang bagi gol yg hanya dengar tanpa alami nya akan kata dasar Felda ni bagus.

kita boleh kata kawan say org felada kat tu kawan saya org felda kata ni tapi cuba kita msuk sx dalam Felda 2 tengok bagaimana keadaan nya.Jom la pergi rumah saya ramai2.tapi rumah tu kecik jgn ramai sgt nnt xde temapt tido....

ya betul dasar menggalakka org melayu masuk u tapi pada saya sesiapa yg memerintah pon akan lakukan perkara yg sama. pengambilan melalui meritokrasi. sapa bagus dia layak.

tapi apa yg igin saya kenang adalah isu kebajikan org melayu...sperti yg saya tanya tanah rezab,kedaulatan kuasa raja2, isu bahasa dan paling penting pokok pada segala isu, isu agama islam... mengapa xde seorg pon dpd pro umno yg berani tampil mempertahan tindakan umno terhadap kes2 seperti ini?? sedang kan itu yg dilaung2 umno selama ni. (silap, baru-baru ni sebenar nya)

afuan16 said...

saya rasa tertarik utk sekadar berkongsi pendapat dan idea mengenai sumbangan UMNO ke atas negara..yaaa, benar, sbg kerajaan selama hampir 52thn, UMNO begitu unggul dan kukuh..membuat dasar, kebajikan, dan sebagainya..itu fakta yang tidak dinafikan..tapi, kita perlu bicara soal pokok nya secara skop yg lebih terbuka dan ilmiah..peranan kerajaan itu apa?bagaimana?siapa?ini pokok soalan yg perlu difahami..kembalilah kepada tafsiran taakulan kerajaan..biarpun itu kerajaan barisan mahupun pakatan..tanggungjawab tetap sama..sejarah memayungkan ukiran variasi tokoh2 pejuang sepanjang pembentukan negara malaysia ini tanpa prejudis tokoh dari aliran mana sekalipun..adakah anda cuba menafikan sumbangan besar Dr. Burhanuddin Helmi, Ibrahim Yaakob, dan perjuangan KMM?PAS?Pas pernah bersama kerajaan barisan ketika era tun razak..berberapa pemimpin PAS menjawat jwtn menteri..tiada sumbangan mereka?negara kita dicorakkan dgn pelbagai tradisi method aliran..yaaa, kerajaan UMNO melahirkan ramai wibawa intelek hari ini seperti engineer, peguam, doktor, akauntan dan sebagainya..dasar yg baik ini sebenarnya disepakati dek smua lapisan masyrakat tanpa mengira barisan mahupun pakatan..hari ini saya dpt belajar tinggi dek sumbangan besar kepimpinan kerajaan barisan..yaaa, kepimpinan barisan terutamanya dibwah pimpinan Tun Mahathir berjaya memetakan malaysia ke seantero dunia..kita dikenali..namun, sarjana falsafah dan intelektual bicara, termasuk juga pimpinan politik dari kerajaan barisan...pembangkang ini tidak boleh dinafikan peranan mereka sebagai pengimbang, check n balance...dasar seperti isu palestin, kebajikan rkyt, sains dan teknologi, dan sebagainya dipersetuju bersama, biar pembangkang mahupun kerajaan demi kesinambungan rkyt..seantero dunia menerima falsafah ini..jadi, dlm membentuk malaysia hari ini, sumbangan smua pihak tanpa prejudis kaum, aliran politik, dan partinya amatlah signifikan utk dihadam dan dicerna..biar utuh tersemat di minda kalian..sy suka utk menyatakan, bukan soal kerajaan dan jasanya yg perlu kita perjuangkan..kerna smua ingin berjuang demi kesinambungan rkyt..namun, yg lebih penting adalah methodologi, good governance, dan transparency pimpinan parti itu..

melayu sejati said...

hmm mmg btol rezeki itu kurniaan tuhan..tp sebagai umat islam,kita diperintah agar sentiasa berikhtiar,berusaha dan tawakkal...
so ble kita berkemahiran berbahasa inggeris dgn baik,kita punyai peluang yg lebih besar..rezeki ada di mana2 saje atas muka bumi ini...bkn kt malaysia je...so the possibilities are higher..ada paham? pernah dgr "tuntutlah ilmu smpai ke negeri cina"? mcm tu lah konsep nye lebih kurg...

Syammil said...

afuan16..kedua2 pihak bn dan pakatan boleh membuat laporan kepada polis dan sprm.bn perlu membuat laporan untuk meminta polis dan sprm menyiasat dakwaan kalai.pakatan pula perlu membuat laporan sebagai langkah untuk menafikan dakwaan berat kalai ini.

berhubung komen anda berkaitan peranan kerajaan, saya bersetuju dengan anda.mana2 parti yang memerintah perlu menjalankan tanggunggjawab sebagai perintah untuk membela nasib rakyat.

ada sesetengah isu kita perlu bersatu.

~~Satu Malaysia~~ said...

Soal kenape UMNO atau BN tak buat laporan apabila si kalai dedah kan sume ni tak timbul..perlu diingatkan..hal ni antara seorang ketua bahagian PKR sendiri yg tidak berpuas hati dan mendedahkan segala najis yg beliau yakin berlaku dlm partinya.kenape pula UMNO yg disuruh melaporkan.siapa yang tidak puas hati dengan kalai sebenarnya??one more thing is kalai bukan ahli umno pon yg UMNO nak sebuk2 tntg hal dalaman PKR.soal isu emas pula tak perlulah parti pembangkang mengajar UMNO bagaimana mahu mengalahkannya kerana UMNO lebih matang berpolitik dan mahir dlm sepak terajang poltik..
UMNO perlu mengambil kesempatan atau tidak terpulanglah pade UMNO merancang strategi..sekarang ni biarlah PKR berhadapan sendiri dengan penyokongnya sendirik yang tidak berpuas hati.'The battle is between kalai,the former jerai pkr leader and his lovely own party, PARTI KEADILAN RAKYAT.hahaha.so kenape lak UMNO nak masuk campur.hehe.

saudara afuan, dlm mase yg same si anwar ibrahim mengutuk dan memperlekehkan institusi kehakiman..bagaimana pula beliau boleh pula mempertaruhkan nasebnya utk diperjuangkan dimahkamah yg sama??tidakkah kelihatan janggal diantara perkataan dan perbuatannya??(kalo takde ayat bunge2nye ialah cakap tak serupa bikinla senang kalo nak faham).jika anwar meragui keputusan mahkamah, bermakna keputusan mahkamah yang membebaskannya dlm tuduhan liwat pon tidak boleh dipercayaai la??fair or not???

Disebabkan pas juga pernah bersama samalah saya tidak sekali pon menyebut KERAJAAN DR. MAHATHIR, KERAJAAN TUN RAZAK, KERAJAAN TUNKU etc.saya menyebut jasa BN yang ditunjangi UMNO. Oleh sebab itu, jika benar semua tokoh yang saudara sebutkan tadi same2 berjuang, saya agak hairan kenapa ade yang bertanya tntg sumbangan UMNO melalui BN (dulu perikatan) terhadap rakyat malaysia dan umat melayu secare khususnya??kalau ade yang mempertikaikan bermakna mempertikaikan jugalah tokoh2 yang saudara sebutkan..tidak begitu??

hari ini saat kalai keluar PKR dan mendedahkan salahlaku yang beliau tahu, para penyokong PKR minta bukti..saudara kata "dijaja ceritera yg tak punya dokumentasi, invoice, bukti bergambar, dan sebagainya.." Pandai pula minta bukti..bukankah pemimpin PKR telah mengajar ahli-ahlinya supaya pergi ke jalan2 raye, menyalak tentang kepincangan kerajaan..nah sekarang kalai mengadaptasikan method yang sama jugalah!!agree or not???

for itachie:

"memang bagi gol yg hanya dengar tanpa alami nya akan kata dasar Felda ni bagus"..
kata2 saudara seolah-olah saudara dan keluarga tinggal di felda..(saya hanye meneka)..Jadi kalau felda tidak bagus, saudara rasa keadaan saudara dan keluarga akan menjadi lebih bagus jika tidak tinggal di felda????jika begitu berpindahlah..berilah peluang pade org lain yg lebih memerlukan dan menghargai jika saudara rasa felda tidak banyak membantu saudara dan mungkin juga keluarga!!

saudata kata "ya betul dasar menggalakkan org melayu masuk u tapi pada saya sesiapa yg memerintah pon akan lakukan perkara yg sama. pengambilan melalui meritokrasi. sapa bagus dia layak."

huhu..akhirnya saudara sedar juga ek jasa UMNO BN. Saudara pasti mana kerajaan pon bakal melakukan perkara sama??for me..jika ia telah berjaya dilakukan, saya tanak tuka lagi..umpama mesin yg mengeluarkan hasil tanaman yang cemerlang, tiba2 hendak ditukar dengan dengan mesin baru atas alasan mesin baru pon bley buat...)huhu

saudara afuan kata "sy suka utk menyatakan, bukan soal kerajaan dan jasanya yg perlu kita perjuangkan..kerna smua ingin berjuang demi kesinambungan rkyt..namun, yg lebih penting adalah methodologi, good governance, dan transparency pimpinan parti itu.."

-perjuangkan jasa kerajaan??"wut r u trying to say ha??huuhu..

for me, untuk memastikan kesinambungan dan kelangsungan hidup rakyat, jasa kerajaan lah yang perlu dikenang dan dinilai oleh rakyat supaya rakyat faham dan tahu kerajaan mana yang sebenarnya telah lebih banyak berjasa dan mempunyai skills and method in order to ensure good governance is always applied in Malaysia~~

~~Satu Malaysia~~ said...

saudara afuan kata "yaaa, benar, sbg kerajaan selama hampir 52thn, UMNO begitu unggul dan kukuh..membuat dasar, kebajikan, dan sebagainya..itu fakta yang tidak dinafikan..tapi, kita perlu bicara soal pokok nya secara skop yg lebih terbuka dan ilmiah..peranan kerajaan itu apa?bagaimana?siapa?ini pokok soalan yg perlu difahami."

jika saudara kata dasar baik, kabajikan, dan sebagainya itu belom dikira soal pokok..silela beritahu dan juga mungkin saudara boleh bentangkan soal pokok yang bagaimana saudara mahu pakatan pembangkang lakukan terhadap Malaysia ini..Jika peranan kerajaan tidak melalui dasar baik n kebajikan nya..saya tertunggu-tunggu juga peranan bagaimana yang saudara maksudkan yang belom lagi dibuat oleh kerajaan yang juga mungkin saudara yakin pakatan pembangkang boleh berperanan jika menjadi kerajaan....mungkin saudara afuan boley jelaskan...~~

~~Satu Malaysia~~ said...

nak buat kabinet bayangan pon sampai laa pon tarak...huhu.bak kate hadi awang.. jgn jadi ahli politik mat jenin la oiii..hahhaha

afuan16 said...

terima kasih satu malaysia..sy mempersoalkan mengapa tidak UMNO, MIC,MCA, Gerakan membuat laporan memandangkan isu ini peluang berharga buat mereka menyelongkar 1001 pekung kebobrokan PR kerna ini fitrah dan natural sifatnya..bukan sy mengajar teori domino baru..UMNO lah yg membuat laporan hatta sehingga ke istana mengenai kedaifan MB Khalid..kes salah laku ahli majlis PKR di Perak..dan kes Fairus di P.Pinang..ucapan2 Karpal Singh, Hadi Awang, DSAI, dan sebagainya didakwa dak dilakukan prosedur dokumentasi rasmi ke SPRM mahupun PDRM..begitu juga karma itu sebaliknya, PR membuat dakwaan ke SPRM dan PDRM mengenai salah guna kuasa Khir Toyo, DS Najib, dan sebagainya..begitulah juga fakta kes lain..ini bukan soal pakatan mahupun barisan diajar ataupun mengajar..ini soal fitrah..jgn saudara nafikan..mengenai isu ke jalanraya, saudara lebih baik menghadam erti kata subur demokrasi terlebih dahulu selain memahami fitrah kemanusiaan..sy telah hurai isu ini dahulu, waktu sifat insan itu memberontak, tunjuk perasaan, biarpun suami dan isteri, ibu dan anak, apatah pemimpin dan rkyt..saudara rujuk buku tulisan sarjana mengenai method Dato Onn, pengasas UMNO yg mengajak rkyt berdemostrasi di jalanan utk menentang malayan union..begitu juga pemimpin umno lampau yg sebenarnya membawa method ini..saudara tidak perlu lupa sejarah.di seantero dunia, demonstrasi jalanan diadakan sbg membantah sesuatu isu..di Filipina Marcos jatuh, di Indonesia Suharto jatuh, di Thailand Thaksin jatuh, Di US hampir saban bulan diadakan demonstrasi jalanan, di France, Cuba, das sebagainya, jadi, bukankah ini fitrah??sy tidak berminat utk bicara soal tindak tanduk DSAI mengenai mahkamah yg saudara label sebagai ckp tak serupa bikin kerna itu kelihatan subjektif primanya, biarlah saudara berpegang pd aliran idealisme saudara..saudara juga gagal merembeskan pemahaman konkrit apa yg sy utarakn mengenai soal pokok..sy tidak bicara soal pokok kebajikan, kebaikan dan sebagainya, apa yg sy utarakan adalah pendefinisian kerajaan menurut bhs yg lebih luas dan skop terbuka, bukan bersifat prejudis kepartian yg tebal dan ortodoks..begitu juga perjuangan jasa kerajaan, saudara gagal menafsir kenyataan tersebut secara bhs skop keterbukaan..utk melahirkan good governance, transparency, dan kebajikan bukan berdasarkan sistem merit dasar yg digubal, tp bagaimana pelaksanaannya, begitulah kata cerdik pandai pengamal undang2, keadilan bukan sekadar pd tulisan dan bicara, namun yg penting, bagaimana kita melihat ia terlaksana..utk saudara, sy rs kiranya elok saudara lebih byk menelaah dan menaakul secara 2perspektif, barangkali kita bisa mencari keterbukaan..bukan sekadar bicara tebal aliran idealisme jumud politik orde lapuk...rujuklah kenyataan mantan PM, Tun Abdullah ketika penutupan perhimpunan agung UMNO yg lalu iaitu rmai optimis mereka perlu kembali kpd orde lama utk terus berjaya dan kekal berkuasa, namun UMNO perlu berubah kepada orde baru kerna orde lama bisa membuatkan UMNO terlupa dan leka berkuasa..dlm mksdnya tue..sprt sy bicara sebelum ini, dlm UMNO masih wujud golongan realistik dan intelek bicaranya seperti KJ, razali dan dato'sharir samad..lebih baek saudara sebagai tegar penyokongnya dan barangkali mahasiswa juga, kembalilah kpd natijah keterbukaan dan ilmiah keintelektualan bicara sebarang isu apatah soal pokok politik..

iTaCHie said...

pada pejuang PPMSI ak harap korg dapat baca kat post terbaru ak. nak tulis kat sni panjang sangat la pulak....
http://itachi021.blogspot.com/2009/04/isu-ppmsi.html

iTaCHie said...

saya memang duduk felda. xyah rasa2 da. xcaya meh cni cek ic. Felda Serting Hilir. korang tau x kat mana 2? xtau xpe duk diam2. atuk ak dlu peg felda, ayah ak pon kerja ngan kilang felda so ak pon mmg da difelda kan seak senelum lahir lagi.

emm felda mmg ada meyumbang jasa nya pada kaum termiskin xdinafikan api macam saya kata la kt syammil td kita patut berhak dapat lebih apa yg apa yg kita dapat sekarang. bukan x mahu bersyukur tapi itu adalah hak kita.bila kita pinjam ptptn ptt dapat 3500 utk degree sx ptptn bg 3000 tanpa notis. saudara nak kata ke xpela bersyukur la janji dapat. dlm komen cmni ni boleh la cakap bile kena batg hidung sendiri x ke mengamuk. saya wajib mengamuk xtau la plak saudara. yela bersyukur ngan apa yg ada. nak marah xyah pinjam pt 2 baik bg org lain yg lebih layak pinjam.

cm2 lah kronolgi nya di felda....
malas nk cite pnjang la sbb korang xkan paham golongan yang hidup susah di spt ktorg luar bandar. nak keluar bandar paling dekat pon ambik masa lebih 1/2 jam. tu pon sebab jalan dia lurus. klu byak selekoh silap2 sejam la.

~~Satu Malaysia~~ said...

for short.. if it is then..jgnla marah kalau si kalai pergi berteriak di jalanan menelanjangkan pelakon pelakon handalan PKR!!he also deserve to seek justice through the way he did!!kan???takpe demonstrasi kan??okey..

saudara juga gagal membentangkan soal pokok seperti yg saye pinta utk saudara bentangkan.bagaimana soal pokok yang pakatan mahu ketengahkan dan mahu berperanan yang belom lagi dilakukan BN...mmg mudah untuk berkate...tapi jika diminta melakukan dan membuktikan mulalah lari dari topik perbincangan dan mambawa isu2 lain...

perlu ditekankan buat kali kedua tentang apa pentingnya BN menangguk di air keruh tentang isu yang dibangkitkan kalai. Saya berpendapat BN tidak perlu terikut-ikut dengan rentak parti ideologi yang saudara percaya.. kerana seperti ape yg saya katakan dlm post yg sebelumnya, pakatan dan lebih tepat lagi PKR sebenarnya sedang berperang dengan ahli2nya sendiri. Maka PKR lah yang perlu menanganinya..saya berpendapat dlm hal ini UMNO BN mahu melihat sejauh mane kesan pendedahan kalai sebelum melakukan ape2 tindakan yg wajar untuk 'membantu' mencari kebenaran dan KEADILAN!!huhu.. saya juga berpendapat SPRM bukan buta dan tuli..mereka sedang mengekori rapat butir2 pendedahan kalai..Maka dengan sebab itu UMNO BN hanya perlu menunggu episode seterusnya dan melihat bagaimana mereka mahu menutup mulut si kalai(upah gangster??)huhu.

saudara juga perlu menyingkap perbezaan demonstrasi menentang malayan union dengan demonstrasi ala anjuran dan didikan anwar ibrahim..pada masa dulu adakah demonstrasi dilakukan dengan melakukan kekacauan???merosakan harta benda awam, merosakkan kenderaan polis, memecahkan kedai2 dan sebagainya???saudara juga perlu menilai tentang inikah bentuk menyatakan rase tidak setuju atau demonstrasi yang di ajar oleh dato Onn dahulu.benarkah fitrah membenarkan kita atau memberi kita lesen besar melakukan kerosakan, kemusnahan terhadap hak org lain???benarkan fitrah manusia merestui tindakan2 diluar batasan??fitrah melayakkan kita melanggar undang2??saya berpendapat fitrah atau tabiat manusia perlu kepada bimbingan akal waras dalam mentafsir baik buruk sesuatu tindakan..
Selain itu apekah fitrah manusia yang memberontak juga mengizinkan seorang umat melayu bertindak melampaui adat dan adab seorang rakyat kepada rajanya??bukankah agama juga menasihati kita mentaati pemimpin??

membace sebanyak 2kali komen saudara membuatkan saya faham bahawasanya saudara sendiri tidak punya solusi mahupun idea bagaimana mahu mengimplemenkan apa yang saudara katakan...mengkritik cukup mudah, tapi untuk membentangkan idea bukan semudah mengeluarkan madah kate2 indah yang saudara persembahkan...

afuan16 said...

sy rs, cukuplah ini komentar terakhir bg tajuk ini..sy hairan satu malaysia mengungkapkan demonstrasi kekacauan, merosak harta benda, memusnahkan 1001 infrastruktur dan sebagainya, apa yg sedang anda bicarakan ini? siapa yg lakukan? demonstrasi BERSIH, mansuhkan PPSMI, demonstrasi di Perak, dan sebagainya..apa yg berlaku?berapa ramai terkorban?berapa infiniti polis cedera? berapa byk kedai dan kenderaan hangus?anda jelas sebenarnya telah cuba berlari tajuk..demonstrasi jalanan anjuran dato' onn dan hari ini, punya niat dan tujuan yang sama..melahirkan bantahan secara aman..secara faktanya, bukan auta utusan,tv3 mahupun bharian, pernah anda dengar arahan dari pimpinan tertinggi PR seperti DSAI, DS Hadi awang, Lim Kit Siang, Mat Sabu, Sallehudin Ayub, Karpal Singh, Azmin Ali, Tian Chua dan sebagainya mengarahkan pendokong2 mereka membawa senjata api atau sekurang-kurangnya batu utk dilontar kemana2 dan membuat kacau??malahan Unit Amal PAS juga mengawal pendokong dari bertindak kasar, jahat, dan memalukan..barangkali insiden tak rasional dan bertamadun seperti menghalang Raja Muda Perak itu hanyalah berdasarkan semangat meluap2 kemarahan segelintir pendokong yang gagal mengawal emosi keintelektualan..anda perlu menghadam selumat-lumatnya beda antara arahan pimpinan dan pendokong bawahan..sy sbg pendokong PR dan PAS merasakan malu kdg2 dgn tindakan tidak profesional pimpinan PR ataupun pendokong yang tak bertamadun dan emosional..anda cuba berlari dgn menyatakan BN tidak perlu campur tgn dlm isu pendedahan kalai ini kerana anda optimis SPRM sdg menyiasat...yaaaaa,andaian ceritera fantasia yg jelas tidak realistik..terpulang..soal pokok sy perlu bentangkan sbg alternatif utk k'jaan PR??bicara apa anda ini..sy telah menyatakan, kebajikan,pendidikan,pembangunan, dan sebagainya yg dibawa BN sepatutnya memang diteruskan dan dicakna secara bersama..tahniah BN..sbb itu sy tidak bersetuju dgn PAS walaupun sy mendokong p'juangan mereka apabila hanya pandai mengkritik soal pembangunan Taman Tamadun Islam di Terengganu, masjid kristal, Disneyland di Johor, KLCC, Sepang Circuit, PROTON, dan sebagainya..kerna sy berpendapat ini smua penting..tp apa yg sy utarakan dari td ialah transparency, ikhlas, dan good governance..apakah ini perlu dihurai secara detail??anda sendiri bisa memahami secara mendalam apa yg sy jelaskan..ini yg diperjuangkan PR..fakta yg didedahkan indie accountacy firm, malaysia kerugian rm10billion per year kerna ketirisan..ini fact yg didedahkan di parlimen..realiti..inilah yg sy mksdkan transperancy, ikhlas, dan good governance..begitu juga fakta kes yg lain..sperti yg sy bicarakan sama seperti syammil, baca ini.. berhubung komen anda berkaitan peranan kerajaan, saya bersetuju dengan anda.mana2 parti yang memerintah perlu menjalankan tanggunggjawab sebagai perintah untuk membela nasib rakyat...bukan soal peranan atau dasar atau ideologi kerajaan barisan mahupun pakatan yg sy bicarakan...tp method pelaksanaan..itu yg anda jelas cuba menyimpang dan gagal menghadam selumat-lumatnya..akhir kata, sy tegaskan, bukan politik pakatan mahupun barisan..tetapi sebagai mahasiswa intelek...perspektif keterbukaan perlu difahami sekaligus selari dgn nilai towering personnel glokal malaysian utk melahirkan bakal pemimpin rasional selari dgn tuntutan ISLAM..rujukan, fakta, biar dari 2 perspektif pro dan kontra, rempuhlah tembok ortodoks pemikiran ke arah orde politik malaysia baru...kerna hnya yg cekal, berani, dan intelek bisa mencakna pembaharuan

~~Satu Malaysia~~ said...

hal demonstrasi, yang saudara sebut hanya yg baek2..bagaimana dengan kerosakan yg byk berlaku??reformasi 98 sape dalang dan kepalanya jika bukan saudara anwar ibrahim sanjungan anda..bukankah die yang mendidik para penyokongnya merusuh dan sebagainya??bila saya utarakan hal anwar memperlekehkan institusi kehakiman dan dlm mase yg same ingin nasibnye ditegakkan dlm mahkamah yg same, dimana hujah anda??

saudara kata "demonstrasi jalanan anjuran dato' onn dan hari ini, punya niat dan tujuan yang sama.melahirkan bantahan secara aman" serupa benarkah zaman demonstrasi malayan union dan zaman perusuh yang anda agung agungkan??haha.adakah matlamat menghalalkan care??boley pukul org, pecah kedai org..begitu zaman dato onn..??haha..kirenya saudara nak samakan darjat para pendemonstrasi zaman dato onn dengan pendemonstrasi zaman sekarang la ye..kalau sauadara menilai sedemikian terpulanglah..satu malaysia melihat kerosakan harta awam saudara afuan...dan auta yang bagaimana jikalau TV3 sudah menunjukkan gamba dan video??anda masih mahu nafikan??huhu terpulanglah..kini tahulah saye bagaimana pendirian 'terbukaaaaa' anda sekarang..jika benarlah pemimpin2 yang anda sebutkan tidak pernah memberi arahan..okey datz fine..tetapi pada saya jika begitu keadaannya bermakne pemimpin2 pembangkang sendiri pon tidak tahu bagaimana maengawal penyokong2 mereka sendiri..dan tidak keterlaluan saya katakan mereka juga merestui pendekatan dan tindakan berkenaan...atau adakah anda masih mahu melindungi sifat taksub anda pada pimpinan yg anda sebutkan??seolah2 mereka langsung tidak terlibat dalam mana2 rancangan demonstrasi jalanan..come on la afuan...sedangkan pemimpin pas sendiri pon penah ditangkap kerana turut serta merusuh...saudara masih mahu nafikan???huhu..

come on la afuan be consistent..nada anda pon seperti nada politik pembangkang yang tidak rasional..cumanya diakhir bicara anda barulah anda katakan anda juga meluat dgn pemimpin PR n etc..barulah nak kembali rasional selepas ape yg saya katakan..

afuan..hanya komen anda yang terakhirlah inilah barulah saya nampak yang anda juga rasional...bukan hanya tahu mengkritik membabi buta..barulah nak sebut proton, n etc...barulah juga mahu menghargai apa yg kerajaan BN lakukan...(dah kendur sket dah) which i din see it on ur previous comment!!!so baguslah...bahase pon bagus..bunge2 baeekkkk punyer..hahhaha...

iTaCHie said...

pengumuman kepada "melayu sejati" yg bajet sejati bebenor 2 di sini saya menjemput anda ke blog saya untuk mengetahui mengapa saya anti PPMSI dan juga pejuang PPMSI sekalian. malas cite banyak kat blog org.

silalah ye.....jgn segan2.

http://itachi021.blogspot.com/

peace!!!

Anonymous said...

aku pelik la..

Umno jugak yang mempopulerkan peribahasa nih

"Kalau tersempak ular dengan india, bunuh india tu dulu"

bukan aku yang kata la, tapi rata-rata orang Umno la yang kata..

aku jadi pelik sebab lepaih tu orang Umno jugak yang percaya cakap si kalai nih..

ingat, peribahasa tu bukan datang dari PKR, datang dari UMNO sendiri..

lu pikir la sendiri

Syammil said...

nak tanya sikit, orang umno mana yang percaya tu??

si kalai ni bergerak sendiri tanpa mana2 parti.

Badonovaa said...

lagu background kuat sangat la. tak dengar apa koling ni cakap.

Anonymous said...

When you glance at the concise explaination the saying really like, with relation to its an enchanting romantic relationship using a different, nonetheless as being a feeling that is definitely engendered for those who have miltchmonkey a more rewarding partnership with ourselves very , or maybe as the experience of better unity household or perhaps humankind ( space ) this turns into all the more crystal clear that all any individual is looking to get in your everyday living can be really enjoy.