Thursday, January 22, 2009

Lim Guan Eng dan Islam

Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng berharap Islam akan menjadi teras kepada usaha merapatkan silaturahim antara kaum di negara ini. ”Seperti mana yang saya faham, Islam sebagai agama yang syumul atau universal adalah Ad-Din atau cara hidup menyeluruh yang mencakupi semua aspek kehidupan manusia sama ada ekonomi, politik mahupun sosial."

“Ia tidak bersifat perkauman kerana Ad-Din adalah berteraskan sistem keadilan tanpa mengira kaum dan agama. Sememangnya, saya amat menghormatinya dan berharap ia akan menjadi teras kepada usaha merapatkan silaturahim antara kaum di negara ini,” kata Setiausaha Agung DAP itu dalam perutusan Eidulfitrinya.

Beliau percaya bahawa semua agama di dunia ini turut mengajak para umatnya melakukan kebaikan termasuk agama Islam itu sendiri. ”Melalui kitab suci Al-Quran ada disebut mengenai Amar Ma’ruf Nahi Mungkar, iaitu menyuruh melakukan kebaikan dan mencegah melakukan kejahatan. Ia merupakan puncak tertinggi dalam agama Islam itu sendiri.”

Beliau mengajak rakyat Malaysia menolak politik jahat tersebut yang hanya mementingkan golongan kecil yang amalkan kemungkaran. Sebaliknya, kata beliau, semua mestilah besatu di bawah panji nilai-nilai teras universal yang diterima semua iaitu, kebebasan, keadilan, kebenaran, keluhuran undang-undang dalam Perlembagaan Persekutuan dan ketakwaan kepada Tuhan.

Sumber : itachi021.blogspot.com

Daripada kenyataan Lim Guan Eng ini, dapatlah disimpulkan bahawa beliau memahami dan mengakui bahawa Islam adalah agama yang lengkap dalam semua aspek kehidupan kita.

Tetapi, apabila disebut mengenai undang-undang Islam iaitu hudud, mengapa beliau menjadi orang pertama yang membantah cadangan perlaksanaan hukum ini?

Beliau mengajak rakyat Malaysia menolak politik jahat, tetapi adakah beliau sedar bahawa politik jahat itu dimulakan oleh beliau sendiri dengan mempolitikkan agama Islam hanya untuk meraih sokongan dan undi Melayu terhadap DAP?

Bak kata MB Kedah, Datuk Seri Ustaz Azizan, lebih baik Lim Guan Eng mengucap dua kalimah syahadah dan masuk Islam jika beliau mengakui bahawa Islam itu agama yang betul.

Kepada Lim Guan Eng, hentikanlah daripada mengeluarkan kenyataan yang bersifat retorik kosong yang bertujuan tidak lain dan tidak bukan iaitu untuk memancing undi dan sokongan kaum Melayu terhadap DAP.

10 comments:

afuan16 said...

hairan,pelik,dan termanggu seketika mengenangkan isu yg cuba dibwa oleh en.syammil ini..LGE dan islam??mempolitikkan islam utk menarik sokongan buat DAP??menentang keras hudud??usahlah kita berbicara seakan-akan terbawa rentak media massa arus perdana..seperti yg slalu diungkapkan sy, lupakan politik barisan mahupun pakatan..berbicara dan mengutarakan idea dan mauduk pemikiran sempurna berteraskan positif dan intelek berdasarkan sumber pro-kontra..mengenai hudud, kenyataan LGE jelas tidak menunjukkan beliau keras dan rigid seperti karpal singh,beliau berfikiran matang dan menginginkan kepastian tentang pelaksanaan..kenyataan ini selari dengan kenyataan pimpinan tertinggi DAP yg lain sprt Dr. Tan siew gan selaku ahli parlimen kepong dan naib pres DAP, ahli parlimen ipoh barat serta lain2 pimpinan non muslim PKR dan DAP..kematangan mereka jelas mengatasi umno yg jelas terang2 menolak hudud..usah dinafi kenyataan ini..saudara rujuklah kenyatan TPM semasa PRK k.terengganu...dan fakta 51thn memerintah..hudud hanya dijadikan isu mainan mereka...DAP pula selain karpal singh, setelah hampir sethn bersama PAS bisa berbicara hudud utk msyrkt islam tidak mengundang masalah buat mereka,itu hak org islam dimana non muslim bisa memilih menerima atau tidak..hudud bukan masalah...tak percaya?rujuk kenyataan dr.tan siew gan dan ahli parlimen ipoh barat serta fahami intipati ucapan LGE secara intelek..LGE mahu bicara soal islam,adakah en.syammil tau apa rahsia nya?sekurang2nya dia telah dapat ditarbiah oleh Almarhum Ust Fadzil Noor ketika beliau ditahan ISA dgn membaca AlQuran terjemahan dan buku2 rujukan Khalifah Umar Abd Aziz..utk menyuruh beliau mengucap..saudara perlu memahami erti hidayah secara mendalam..bukanlah hak kita utk menyuruh dia berhenti bicara soal islam dan mengucap terlebih dahulu..apa jenis fatwa yg cuba dibawa anda?bukankah kita bisa bangga seolah2 LGE memahami erti asimilasi didlm msyrkt melayu kita dgn memahami intipati islam..sekurang2nya, MCA,MIC,Gerakan,PPP yg telah lama bersama UMNO langsung tidak pernah bicara dan mengangkat ajaran islam..apatah menyebut ayat quran..LGE dan exco DAP di Perak bisa membaca ayat quran?adakah mereka ini tidak ikhlas dan cuba menarik sokongan?adakah salah mereka menyebut?marilah kita berfikir secara intelek..pecahlah tembok rigid yg membelenggu pemikiran ortodoks yg telah 51thn dikunci...sudahlah, rkyt sudah muak dan jelak dgn pemikiran ini..cari lah isu yg lebih konflik untuk dibicara secara intelek..bukan intuisi bacaan hati yg slalu didorong dek emosi kepartian sempit

iTaCHie said...

malang nye saudara syammil mmperkecil kn LGE dalam menyanjungi Islam malahan menuduh beliau mah memancing undi.inagt dulu kenyataan beliau dibuat di Pulau Pinang yg mana majority nya adalah cina.sekiranya beliau mengeluarkan kenyataan yg tidak menyokong Islam pon org cina masih menyokong LGE dan beliau masih mampu mempertahankan jawatan KM beliau.apa yg lahir dpd mulut LGE adalh satu knyataan yg bisa kita bgga krana bukan semua pemimpin non muslim yg brfikiran trbuka seprti beliau.pernah kah kita mndengar pemimpin kita mnyanjungi pemimpin Islam terdahulu.apa yg mereka snjung mahathir,dato Onn dan tunku yg mmbawa sekularisme dalam negara ni.apabila LGE mngeluarkan knyataan begitu saudara syammil mmeprlekhkannya pula.saya berkata bukan utk mnyokong DAP tp krana mahu kita brfikiran terbuka tanpaa dibatasi mana2 syak wasangka trhadap mana2 kaum (kecuali barat dan yahudi).lgpun ucapan beliua itupun ada asasnya.baru2 ni saya terbaca pengakuan dpd pnduduk p pinang sndi yg melihat LGE mggunakan flight economi klas tnapa diiringi pengawal pribadi beliau.xtau klu ada tp duk perhati dpd jauh.malahn xramai pon yg sedar beliau ketika itu naik flight economi class bersama mereka.hnya segelintir yg mengenali shja yg berjumpa dan bersalamn dgn beliau.soalan saya pada saudara syammil la pernah ke pemimpin melayu kita yg beragama islam berbuat demikian khususnya sya tujukan pada pemmpin UMNO...

aRiF AbDuL WaHaB said...

bile bace komen2 kat atas nih... n jika betuila LGE dan pemimpin2 DAP dah mula melihat islam tuh agama yg positif.. aku rs kita semua sbg umat islam di Malaysia harus berbangga.. kerana berjaya menunjukkan pengaruh dan contoh yg baik berkenaan islam kepada mereka...

jika corak pemikiran mereka ini berkekalan dan ikhlas bukan hy berdasarkan kepentingan politik, InsyaAllah satu masa nanti Malaysia ini akan menjadi negara islam yg dikagumi dunia.. dan kemungkinan org2 cina malaysia akan mula menganutnya.. dan jika tak anuti pun, mengamalkan sebahagian sifat islam secr zahir... InsyaAllah...

aMoei said...

ala.. yg LGE tu men bc n hafal skrip je.. ko igt dorg ske islam ke.. mmg pancing undi pn.. korg nie dah terlalu benci ngan barisan.. tu r, pe yg PKR ckp korg ckp bgs.. pe pembangunan yg dorg telah wat kat negara nie? mne2 sme je.. xde manusia yg xmementingkan diri dlm politik, lg2 islam dipolitikkan oleh kafir2 yg cuba menjatuhkan islam secara halus.. xdpt ke anda berfikiran jauh lebih kehadapan? adakah mereka ini boleh dipercayakan?? ikut r akal fikiran anda sendiri.. bg sy, cina cuba mempermainkan org melayu yg jauh ketinggalan berbanding mereka..

Takbir said...

haha amoie2...kesian nya ada gak golongan macam ni yang masih berfikiran sempit berfahaman assbiyah.ni bukan soal benci mana-mana parti politik cuma kita kena ingat la LGE 2 cina tapi dia still hormat Org islam.

ok la utk amoie penyokong BN ni nak tanya la pernah ke pemimpin BN yg ko bangga kan tu pernah secara terbuka memberi komen positif mengenai Islam.

apa yang ak ingat la si sami vellu selamba kata "apa itu Quran boleh bikin highway ka".pe pulak tindakan pemimpin islam ketika itu?
ketika kerajaan pas melaksanakan kempen pakai tudung si shahrizat plak kata "membazir".

bila PAS nk buat hukum hudud diorg persendakan.ko asyik kata pembangunan itu pembangunan ni tapi bagaimana pula kesan pembangunan hasil kerjaan BN ko 2.

Tol sana sini masuk jalan ni tol masuk jalan tu tol,shopping mall besar-besar tapi berapa kali sebulan ko pergi membeli belah kat situ,bangunan tinggi tapi bagi nama Inggeris,harga barang meningkat,harga minyak meningkat 2la pembangunan yang ko bangga-bangga kn sgt.

2 dari segi fizikal bagaimana plak kerohanian.bpe ramai yang berzina dalam sehari,bpe ramai plak yang mencurik dalam masa sehari,pembunuhan,murtad,maksiat 24jam,lelaki dan perempuan bebas bergaul,agama diajar bertujuan sebagai pelengkap subjek yang penting dapat A pastu lupa,ni la pembangunan yang BN ko bawak sejak daripada merdeka sampai sekarang dan paling dahsyat pembangunan perkauman yang BN pupuk melahirkan rakyat macam ko sentiasa prejudis dengan kaum lain.anggap org cina memang lahir-lahir kat dunia ni misi diorang menjajah orang melayu.pe yang diorg kata diorg buat suma nye ada udang disebalik batu.sampai bile la pemahaman kuno ni nak lenyap dpd pemikiran orang melayu pon entah la.

common la kawan orang cina pon makhluk Allah jugak diorg berhak hidup kat atas muka bumi ni mencari rezeki mengikut cara diorg. tolong la letih la dengan masalah pemikiran orang melayu ni x habis-habis dengan sikap prejudis dan paranoid dengan bangsa lain. bukan nak sokong orang cina tapi cuma nak perbetulakan wayar hijau orang melayu yang da lama berlumut dan bercendawan dek kerana terlalu taksub dengan fahaman assabiyah jahiliah bawaan sesetengah parti politik. ketuanan melayu 2 patut da dibungkus tanam je dalam tanah.

kita patut sokong kata LGE 2 mengangkat dan menjulang amar maaruf nahi mungkar bukan ketuanan melayu yang bodoh dan membabi buta sahaja.

sebab sikap macam 2 lah orang kafir amerika mudah membuli negara Islam sebab kita berfikir "nasib baik negara kita xmacam 2".ptutnya kita sedih dan sama-sama bersemangat mengangkat senjata menentang diorg.kalah menang 2 cite no 80 yang penting niat jihad 2 da ada dan ada ganjaran nya bile kita tersyahidd sok.

tolong ye kawan-kawan hentikan taksub assabiyyah dan julang la amar maaruf nahi mungkar di Malaysia ni
Takbir!!!
Allahuakbar!!!!

Manipulasi le plak said...

hurm..amoei= gadis cine.. hehehe
abaikan statement tuh...

dlm politik, kite kene hati2... bukanla nak ckp org melayu paranoid.. tapi keadaan n pengalaman yg buat org melayu paranoid umpama buat terjunan para seperti gaya para2 sakura.

cine- gol yg bijak dan pandai manipulasi keadaan. juga pandai membiasakan diri dgn sesuatu situasi dan pandai buka peluang pd diri. sbb tuh zaman dulu klu melayu ada kebun buah, tapi dia jual kat jiran2, org kate dia kedekut... cine yg tau situasi nih pun beli buah tuh dr pekebun melayu ngan hrga sgt murah dan jual kat jiran2 pekebun tuh dgn harga standard...

berbekalkan mulut yg bijak berbicara, jiran2 pekebun tuh duk puji si ah kaw nih jual buah kualiti elok kat depa, siap bg diskaun.. tapi selambe kutuk pekebun melayu nih sbb cube jual buah yg sm kat depa.. hurm..

pepun, kata amoei tuh sbg peringatan...

hrga minyak naik, hrga brg naik, hrga minyak turun, hrga brg tetap naik... fikirkanlah sapekah gol kapitalis yg manipulasi hrga barang kat malaysia?

hrga minyak naik, ckp mulut punya mnis kasik hrga brg naik.. hrga minyak turun, mulut jadik lagi manis taknak turun hrga brg...

paranoid melayu nih semua sbb melayu kini semakin sedar.. bhy2 nye ancaman secara halus kaum yg satu lagi nih..

so amoei, keep it up.. jgn menyerah!

makhluk said...

tuan punye blog..aku nk komen smue komen kt blog ko ni bleh tak.wawaawa ko kasi ke xkasi ke aku nk komen jgak.waawaawa

lupakan politik barisan mahupun pakatan?waawawaw makhluk mane ckp ni.wawawaa weh mane boleh lupekan.ape yang jadi smue brkaitan politik parti.die gune strategi pun ko x perasan ke.wawawa die jual cd pirate.die ckp cd ori.die puji ko ensem n macho.ko dh cair trus bli cd die.waawawa cari lah isu yg lebih konflik untuk dibicara secara intelek?wawawa weh ni isu melayu dan islam la.nk isu ape lg.waawawa ko nak perang ke?

wawawa ade lagi satu makhluk yg bute ni.die puji ko skit ko dh cair.pernah kah kita mndengar pemimpin kita mnyanjungi pemimpin Islam terdahulu?wawawa weh mesti la pernah.tu dalam ceramah2 agama tu amende.weh ko tdo time ceramah agama ke?wawawa jangan nak tembak camtu je.weh tali barut DAP.khalid gagap azizan nizar nik aziz naik flight pakai tket klass ape?wawawa brape dap bayar ko untuk jadi balaci diorang haaa.wawawa

jika betuila LGE dan pemimpin2 DAP dah mula melihat islam tuh agama yg positif?wawawa weh makhluk mane cakap ni.diorang tipu ko je la.xkan nak prcaye kot.ko nk beli ke dah beli cd pirate dap tu?wawawa

lg2 islam dipolitikkan oleh kafir2 yg cuba menjatuhkan islam secara halus?waawawa makhluk mane cakap ni.camne ko bleh nampak plak haa.sbb ko amoi kot.sbb tu ko nampk.weh ahmoi chantek

anggap org cina memang lahir-lahir kat dunia ni misi diorang menjajah orang melayu?wawaawa makhluk mane cakap ni.waaawa weh memng pun.ko tu bute.dasar pencacai dap.pegi dok negare china.ko mau x.wawawawa

fikirkanlah sapekah gol kapitalis yg manipulasi hrga barang kat malaysia?wawawa weh aku boleh fikirla wawawa ni smue puak dap la yang control.skg ni la diorng nk kaut untung.wawawa nak bg melayu sakit.wawawawaawawawaawawawawa

Anonymous said...

abih da tau gol kapitalis 2 yang menguasai dan menaikkan harga barg sesukati pe yang kerajaan melayu ni buat?? tengok aje ke?? biarkan je ke??pe guna jadik kerajaan yang memerintah???harga tol yang naik 2 sapa yang naikkan??klu pon mendapat tekanan dpd gol kapitalis sapa yang memerintah sekarang??harga minyak naik pon sapa yang naikkan.

sebab 2 dikatakan agama sebagai alat... guna masa ceramah, baca doa xgunakan agama sebagai dasar pemerintahan.korang cite cd pirate yang xde kna mengena 2 buat pe.wei kawan orang melayu pon jual cd pirate gak kawan....jgn sama kan gol cd pirate ngan gol berpendidikan tinggi mcm 2.klu cm2 ak pon bleh kata ko ni pon sama je ngan penjual cd pirate 2 la xkisah la korg blaja tggi2 ke x sebab sama2 mempunyai minda klas ketiga dan minda zaman batu.

dpd ko duk komen kat cni pe kata ko balik zaman batu g kejar mamoth.orang berfikiran klas ketiga susah nk difahamkan dengan kata2.

sebab da berasa mewah dengan kemewahan BN bile yang lain memberi pendapat sekadar dipandang sinis oleh gol minda kelas ketiga ni.

bukan nak menyokong DAP atau mana-mana parti sebab sapa yang memerintah Islam tetap diletak belakang.adala ceramah agama macam kawan kita cakap tadi abih mcam mana plak ngan hukum Islam.

masih lagi duk mempertahankan semangat kemelayuan anda itu???terpulang sebab pada ak apa ada bangsa sebab Allah menjadikan semua manusia ni sama saje.ko cina ke ko india ke ko melayu ke semua sama.satu ungkapan yang sesuai untuk golongan semacam ini "RACIST"

Manipulasi le plak said...

gol minda kelas ke-3? aku rs org yg tak menilai politik dgn baik le org minda kelas ketiga. kalau parti dia, sokong aje, parti org watpe pun, salah aje yg dia nmpk.

gol minda kelas ke-3? aku rs org yg tak cuba pertahankan bangsa dan agama sendiri la gol minda kelas ke-3.

gol minda kelas ke-3? aku rs org yg gagal mentafsir ancaman terhadap bangsa dan agama sendiri la gol org minda kelas ke-3. walau ape pun org tuh puji kite, kite kene alert, kut2 ade 'racun dlm mee' (ini hy perumpamaan, kene bitau sbb takut gol minda kelas ke-3 salah anggap n kate tak berkaitan.. ini perumpamaan k, gol org minda bagus2 konfem leh faham).

makhluk wawawa.. ko nih mmg obses ngan wawawa.. pepun aku mls nak kata pe kat ko. cume aku konfius, pihak mana la ko duk nih.. semua org ko bedal.. sblm bedal, tgk makna dan maksud sarcastic yg pengkomen len maksudkan dlm penulisan depa k.tau ke pe maksud sarcastic? buka kamus k...

aMoei said...

takbir.. aku nie de berdarah melayu n cina.. aku tau dua2 pihak.. tp aku sygkn agama aku n bangsa aku diperlekeh oleh bangsa yg sememangnya menjadikan agama aku yg sebagai mainan politik..

adakah dgn memakai serban di kepala menunjukkan anda itu seorang islam yg baik?

adakah anda yakin kafir2 ini tidak mempergunakan agama kita utk kepentingan diri?

blh x anda membayangkan keadaan agama dan bangsa kita 80 thn kemudian?

bagaimana anak cucu kita nant?

mmg bn tidak selalunya btl, tp tidak ke kerajaan ini tidak menjaga kepentingan agama kita ini serta kaum yg lain??

cuba r saudara takbir melihat sendiri jiran terdekat kita yg agama kita n bangsa kita diperlekeh.. bangsa mne yg wat tu??

sy budak masih belajar, xcukup pandai berhujah kuat seperti saudara takbir.. tp cuba r renung2kan pe yg sy cuba smpkan..

kalo xphm juga, mmg sengal...

cheers!