Saturday, August 30, 2008

Ramadhan

Doa malaikat Jibril menjelang Ramadhan, "Ya Allah tolong abaikan puasa ummat Muhammad, apabila sebelum memasuki bulan Ramadhan dia tidak melakukan hal-hal yang berikut:

* Tidak memohon maaf terlebih dahulu kepada kedua orang tuanya (jika masih ada);

* Tidak bermaafan terlebih dahulu antara suami isteri;

* Tidak bermaafan terlebih dahulu dengan orang-orang sekitarnya.

Maka Rasulullah pun mengatakan Amiin sebanyak 3 kali. Dapatkah kita bayangkan, yang berdoa adalah Malaikat dan yang meng-amiinkan adalah Rasullullah dan para sahabat, dan dilakukan pada hari Jumaat.

Oleh itu saya, terlebih dahulu MEMOHON AMPUN DAN MAAF jika saya ada berbuat kesalahan, baik yang tidak di sengaja maupun yang di sengaja, semoga kita dapat menjalani ibadah puasa dengan khusyuk, diberkati dan dirahmati Allah S.W.T.. Insyaallah.

Semoga Ramadhan kali ini membawa keberkatan kepada semua dan mengukuhkan ukhwah yang terbina. Sekali lagi saya menyusun sepuluh jari memohon maaf atas keterlanjuran kata dan perbuatan, yang menyinggung perasaan saudara/i dan atas segala kesilapan yang telah berlaku sepanjang perkenalan kita selama ini.

Selamat Menyambut Ramadhan Al Mubarak.

11 comments:

gaco said...

syammil.. hang dah call umah blum??

mintak maaf byk2 kat family hang.. hang dah kecewakan depa..

haha.. jgn marah.. selamat berpuasa

p/s- tidur jgn buat gaya 'sweet'

Seyn said...

samel.aku maafkan ko.jangan riso..
hahaa..

Syammil said...

wah..saudara gaco dah declare psychology war..

hang cermat sikit.lawak lawak gak.(cam kenal ja ayat ni)..haha

anyway selamat berpuasa...

seyn..tq so much.aku pun dah maafkan hang.haha selamat berpuasa seyn..

Seyn said...

huh tadi jupe samil kat masjid
panggil dia tp wat dono je
y tu kira masuk maaf yuk
hahaa..

Syammil said...

seyn..

bila masa plak hang panggil aku?x perasan pun..

tau pun hang saja nak buat cerita.jangan jadi cam abu & gaco,pakar buat & putar belit cerita terkenal..

ieta said...

aku pun maafkan hg. hehe

Syammil said...

TQ puan ita...haha

Fikri Yunus said...

syammil..hg pon berblog ka?join YUBIYU tak?

Syammil said...

aku xjoin pn YUBIYU 2.nanti la aku join..apa faedahnya?

Anonymous said...

hg xmintak maap pun kat aku whe...

Syammil said...

tolong guna nama btul utk komen..

jangan jadi pengecut..