Saturday, October 11, 2008

Sinar Baru

Tamatlah sudah satu teka-teki politik Malaysia berikutan tindakan PM Malaysia, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi untuk tidak akan mempertahankan jawatan sebagai Presiden Umno pada pemilihan bulan Mac tahun depan dan sekali gus berundur daripada menjadi Perdana Menteri.

Tindakan yang diambil oleh beliau adalah bijak dan tepat pada masanya berdasarkan kepada rakyat Malaysia yang menuntut perubahan demi masa depan negara. Ia telah memberikan harapan baru buat ahli-ahli Umno untuk melakukan perubahan seiring dengan permintaan rakyat.

Saya berpendapat langkah ini sebagai salah satu usaha untuk menguatkan kembali Umno serta memastikan parti ini terus relevan dikalangan ahli-ahli parti dan rakyat Malaysia. Pemimpin yang akan dipilih bagi menggantikan beliau nanti pasti mampu untuk memikul tanggungjawab yang amat besar dalam usaha untuk merealisasikan hasrat rakyat terutamanya daripada golongan muda.

Tetapi, sinar baru ini akan terpadam sekiranya golongan yang sentiasa memikirkan wang dan jawatan untuk diri sendiri diangkat dan dipilih menjadi pemimpin. Apa yang telah berlaku sebelum ini perlulah dijadikan iktibar dan pengajaran oleh semua pihak sekiranya Umno dan BN mahu dipilih sebagai parti untuk memerintah Malaysia.

Semoga harapan rakyat untuk melihat Malaysia menjadi sebuah negara yang lebih maju, aman dan bersatu akan dapat direalisasikan menerusi kepimpinan baru kelak.

34 comments:

aRiF AbDuL WaHaB said...

aku rasa...sebilangan besar rakyat Malaysia pasti menyambut baik hal nih...dgn harapan ekonomi pulih...
it's all about money, Abdullah is rejected because of money to...

I believe, if Abdullah can maintain Malaysia's economic at high level, of corz he won't be rejected....

Anyway, beside the 'resignation' from Abdullah, i'm also hoping that Anwar won't bring anymore disaster to our new Prime Minister and into Malaysia.

I want to graduate in an 'Aman, Makmur n Sentosa' of Malaysia... and can easily get a job...hehheehe

Syammil said...

DS Najib is expected to be our next PM. But he has been attacked by DS Anwar Ibrahim.

Does DS Anwar would bring anymore disaster after this? Let us see him.

iTaCHie said...

Alhamdulillah harapanya pasni akn ad pemimpin lain yang dapat membimbing negara ini mengikut acuan Rasullah selaepas kegagalan Islam Hadhari PakLah....xkisah le spae2 UMNO ke Pas ke but hopefully PAS le.. UMNO??? Blah...
hahaha

Syammil said...

Jika Umno/BN kembali stabil dan kuat, Insyaallah ahli-ahli PAS dan PKR akan menyertai dan menyokong Umno/BN dengan tujuan untuk membela agama, bangsa dan negara.

aRiF AbDuL WaHaB said...

what i think Malaysians need is, the leader who always humble, doesn't care bout his exclusive'ness, brilliant, Muslim, always refer to basic (religion and history) and the most important things nurture to be a leader....

Whoever 'he' is, if he is a muslim, he must not show his weakness in his religion's attitude. And even if 'he' is 'religious', he should not 'salah-guna agama' for his self-interest.

Juz hoping our future P.M is as humble as Nik Aziz, and brilliant as Dr. M.... (Did we have one?)

iTaCHie said...

yess you right....
refer to the basic of leader which is religious not got degree in religion.

radio sinar said...

pas pn dh pecah dua skg cmne nk pgang msia.2 la ikut sgt ckp pak anwar ni la jdnye.xabih2 kene tipu dgn anwar.16 sept dh fail.bt malu msia je.insaf la pnyokong pas n pkr oi.smpi ble nk kene tipu ni

aRiF AbDuL WaHaB said...

Being lied by Anwar?
This topic has been discuss widely now....
Tul ke PAS kene tipu dgn Anwar? Tul ke DAP kene tipu dgn Anwar?

Did u think dat so?

Me? of corz not. PAS & DAP join PKR to form PR juz because of their self-interest. But the one that has been cheated is those PAS & DAP's supporters or 'small members' only.

lot of them believe what Anwar says before. They juz agreed anything Anwar said and juz follow any instructions from Anwar...

They are not considering about the effects to their own pocket (economy), what Malaysia would be (social) and of corz to Malaysian political manner.

Leader of PAS and DAP know about this earlier (MAYBE), but because of their self-interest (this is the best way they had to gained supports from Malaysians and form goverment), they juz let their members to give support to Anwar membuta tuli....

And now, after this two parties (PAS & DAP) form their own state goverment (Penang-DAP & Kedah-PAS), they started to said that Anwar 'dah gila'. Eventhough they are not saying it directly, but most MALAYSIANS knows what these parties think!

And to think that both PAS & DAP was lied by ANWAR, i don't think so. Because the person that has been used in this matter is Anwar... But, the high council of PAS has done a mistake by not warning their supporters earlier about Anwar craziness...

And that cause a lot of PAS supporters believe n support what Anwar said and do, by not knowing that their pocket going thinner, their children future going darker and their country going weaker.

And the day that they will aware is the day where they started to lose everything!

Syammil said...

Selepas kegagalan projek 16 September, ia telah membuka mata rakyat Malaysia mengenai janji yang diberikan oleh DS Anwar. Sehingga ke hari ini, PR masih gagal untuk menubuhkan kerajaan persekutuan bagi menggantikan kerajaan BN.

Mengenai perpecahan yang berlaku dalam PAS, kita boleh nampak hanya beberapa pemimpin tertinggi PAS sahaja yang menyokong projek ini menerusi kehadiran dan penyertaan mereka didalam program berkaitan 16 September ini.

Golongan ulama yang diketuai Presiden PAS dan timbalanya sendiri kurang berminat. Mereka selalunya tidak hadir ke program2 besar berkaitan projek 16 September.

Hanya Nik Aziz dan naib presiden PAS, Husam Musa sahaja kelihatan begitu yakin dengan projek anjuran DS Anwar ini.

Selepas kegagalan projek ini, ia mungkin akan menyebabkan jurang perpecahan itu semakin besar.

Yang pasti, rakyat Malaysia tertanya2 mengenai status projek ini. Adakah ianya akan direalisasikan ataupun sekadar 'seyndiwara' politik?

iTaCHie said...

klu nak dikatakan seyndiwara UMNO lebih byk berseyndiwara dpd anwar.dlu time pilihan raya baru2 ni kata parlimen xkan di bubarkan.besaoknya parlimen bubar.kemudian jaminan kerajaan hrga mnyak xkan naik.besok minyak naik 70sen.paklah serah kuasa pada 2010.pemilihan UMNO akan datg xpertahankan jawatan.mahathir kuar UMNO kemudian masuk UMNO blik.banyak lagi la seyndiwara UMNO yg nak tulis kat sini mmg xkan ckup nye lah.so sape yang suka berseyndiwara sebenarnya????

radio sinar said...

xlame lg tukang seyndiwara umno dh nk pencen.so xde lg la seyndiwara ni.tukang syndiwara pkr bile plak nk pencen.lg lame die kt situ lg byk la seyndiwaranye.makin haru biru la msia ni

aRiF AbDuL WaHaB said...

erk! ape kate kite jemput seyn utk explain psl seyndiwara....
sebb dia pakar mengenai hal2 cmni
heheheheheehehehe

tukang karut said...

yg nak pencen just seorg seyndiwara gagal.yg akan datang ni pon bakal seyndiwara gak cuma xtau la seyndiwaranya lebih hebat dan dahsyat dpd seyndiwara yg lepas2.ad 2 da lama pencen pon masih berseyndiwara lagi.org patut tue2 ni bebawak le rajin2 ke masjid ni rajin2 p exposed diri dan memalukan diri sendiri.harapnya tukang seyndiwara yg akan datang ni (jadi ke??) berhenti berseyndiwara just buat krja yg di amanahkan.tapi masalahnya boleh ke?belum naik lagi da berseyndiwara blom lagi da naik hahahaha

erk! said...

aku rs le kan....mn2 org naek pon mesT ade seyndiwara die nye lah...
sbbnye...semua ade kepentingn masing2...jadik,kalo si Nik 'tut' naek pon... mesT ada seyndiwara gak... kalo Hadi Awang? lagi le byk...kalo AnwaR?hbs M'SiA hancus!

bukan seyndiwara said...

klau seydiwara sikit2 ok lg la.jngn smpai kecoh 1 Malaysia dah la..

aRiF AbDuL WaHaB said...

Marilah... Berseyndiwara... wahai para pemimpin Malaysia semua....
Marilah... Hancurkan Malaysia!
moga musnah, masa depan generasi kita! Selamat... BerSeyn Diiii Waaa Raaa...

p/s: Cube nyanyi dgn nada lagu Raya

lirik asal:
Selamat Hari Raya, hari utk kita bersukaria...Selamat... Kami ucapkan, ...etc

warga mongolia said...

xpela nik tut naik pon seyndiwara nya xle smpai meibatkan warga mongolia.tapi korg selamba kata nik tut pon sama cam naj-tuya 2 nmpaknya 2tuduhan berat 2.nik tut 2 ulamak, naj-tuya ular dalam semak.

Syammil said...

tak sanggup nak nyanyikan lagu dengan lirik macam tu..

tak tergamak nak tengok masa depan kita musnah..

Anonymous said...

apa nak jadi ngan malaysia skang...yg maju kaum2 macha spi jd pm 2.skang anak buah dia plak jd mpp...da la part time subaidah.gaya da r mengrelit

Syammil said...

wahai mohd syafiq radzali @ abon..

anda dinasihatkan untuk tidak menyentuh isu perkauman dalam komen anda.

kepada sesiapa sahaja yang ingin memberi sebarang komen, anda diingatkan untuk tidak menyentuh sensitiviti agama dan kaum.

harap maklum, terima kasih.

hehehehe u know me! said...

Only a leader knows, how to leads...
Only the speculator knows, how to make things worst....
Only liar knows, how to lie....
Only 'snakes' knows, how to 'belit'...
Only sodomer knows, how to sodomise...

but out of all...Only politicans knows, how to do all as 'above'....

hahahahaahaha...but sodomise is unique for certain person only...hahahaha

Peace2...serve for the nation! heheehehe

Spare my life k?

hahaahahah u know me! said...

menurut kajian ekonomi yg dijalankan oleh Bank Negara...

kaum pertama yang pandai jana ekonomi adalah.... CINA

kaum kedua adalah MACHA2 n MAMAK2 yg abon ckp...

Menarik kan?

Di mana KAUM MELAYU? Cr la sendiri yek....hahahahahaha Pepun comment ni bukan nak jatuhkan sesiapa... hy utk mengingatkan... Xde maknenye kite melihat hy pd fizikal... kutuk le mcm mn pun... org kite gak penuh kat mapley... jrg aku nmpk mamak2 or anak mami...erm? So, sape yg bg duit? org Kita... tapi sape yg kaya? hahahahaahaha... pikir la yek...hehehehe

hahaahahah u know me! said...

cdgn...buley titak kalu tuan modelator kasi buang ini ladio? manyak mising la mau kasik komen... lilang habis sume ilea gua lor...

p/s: cam Guan Eng nye ckp jek...hahahaa

A. Sidut (penyair) said...

sodomise for one person,
scorpenese for one person too,
menantunese also for one person,
altantuyanese only for one person,
sumpahese for two person,
lingamese also one person (cannot remember la this one),
oh god please,
keep them away from us,
especially the altantuyanese,
and the menantunese,
im afraid that,
altantuyanese sell us,
for the altantuya,
and,
the menantunese,
sell country,
for the Singapura

Syammil said...

hahaahahah u know me!

if you don't want to hear the song from the CreAtivE Radio, you can press the pause/stop button only.so easy..

Lim Guan Eng speaks Malay very fluent lah..

hahahaha U Know Me! said...

aiyo tuan molelator? how aaa u tau aaa, itu guan eng aaa..ckp melayu manyak fluent punya aaa? lu tau ka...sekali dia mau itu pless confelen aaaa... dia praktis myk lama lor...

aRiF AbDuL WaHaB said...

bagi aku...
menantunese tuh mmg tak guna!

tapi altantuyanese nih... aku tak pedulik sgt... sbb xde calon yang lebih capable utk tadbir malaysia currently..selain dia

apepun... kalaulah ada yang lebih bagus dr dia (dr segi menjana ekonomi), aku akan prefer yg lagik satu tuh...as long as, dia bukan alat utk org laen

tapi hy alat utk rakyat Malaysia!

radio sinar said...

amacam klu Ku Li jd PM??

Anonymous said...

ak pk baik awang hadi jadik PM.UMNO leader sape2 yg naik pon ttap sama buat la perubahan cmne pon.kapal yg da teruk dimakan anai2 tukaq nakhoda pon ttap dimakan anai2.kita tuntut "perubahan" bukan "pertukaran".

radio sinar said...

aii sheikh...ust hadi nk jd PM?aku rse ok la jgak.tp sheikh kne ingt dlm PR smue dh stuju yg bapak Anwar akn jd PM klu PR pgang m'sia.ni nik aziz sndri yg ckp.ana bkn reka crita

aRiF AbDuL WaHaB said...

erm. Hadi jadik PM?
tapi bila radio sinar ckp cmtu,
nmpk mustahil lak Hadi leh jadik PM.

so cmne skrg?
nak Anwar ke jadi PM, atau UMNO kekalkan tampuk pimpinan?

Anonymous said...

xde pe yg mustahil.sblum tun lantik abdullah penah x kita pk yg paklah leh jadi PM.time 2 sume org bajet yg najib naik jdi tpm.yg mustahil hanyalah UMNO berubah jadi lebih baik sebab "UMNO has been cursed hahahaha"

Syammil said...

Sememangnya mustahil apabila Presiden PAS dicadangkan sebagai PM Malaysia kerana PR telah bersetuju untuk memilih DS Anwar sebagai PM nanti.

Sekiranya semua pihak bersetuju dengan cadangan untuk menjadikan DS Anwar sebagai PM, mengapa masih terdapat cadangan daripada ahli PAS agar DS Hadi Awang dipilih sebagai PM?

Situasi ini meyakinkan lagi terdapat dakwaan yang PAS telah berpecah kepada 2 puak.

aRiF AbDuL WaHaB said...

adakah penyokong PAS terpesona dgn Seyndiwara DS Anwar?

Adakah ini muslihat DS Anwar? (mendapatkan sokongan penyokong PAS walaupun penyokong PAS akan terpecah dua)

Kita nantikan pengakhirannya....di episod Seyndiwara yang akan dtg...