Saturday, January 9, 2010

Isu Kalimah Allah: Video Anwar Lidah Bercabang

Saksikan video kenyataan yang dibuat oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim, pemimpin utama Pakatan Rakyat berkaitan dengan isu kalimah Allah dahulu dan sekarang.

Video pertama: Ucapan DSAI semasa Majlis Perasmian Kursus Reorientasi Pelajar Daripada Luar Negeri pada 12 Ogos 1984.



Video kedua: Ucapan DSAI semasa kempen pilihanraya kecil di Batang pada 1 April 2009



Video ketiga: Ucapan DSAI dalam program PKR di Ipoh pada tahun 2009



Daripada video ini telah terbukti bahawa kenyataan beliau tidak konsisten dan berubah mengikut masa dan keadaan. DSAI yang disanjung dan diangkat oleh penyokong beliau jelas mempunyai lidah bercabang. Kadang-kadang beliau bersifat seperti binatang iaitu boleh bertukar warna kulit hanya untuk menyesuaikan diri dengan keadaan.

Apa yang saya ingin persoalkan, mengapa dahulu beliau menentang usaha penterjemahan Injil ke Bahasa Melayu dan sekarang begitu lantang menyokong penggunaan kalimah Allah oleh puak Kristian? Tidakkah ini menunjukkan sifat binatang beliau?

Kesan daripada isu ini amat berat. Berkemungkinan merosakkan hubungan antara kaum dan agama di negara kita yang sedia terjalin sejak sekian lama. Pergaduhan antara agama dan juga pertumpahan darah juga mungkin berlaku.

Jika dahulu DS Nik Aziz mendoakan kehancuran DS Najib dan pimpinan beliau kerana dipercayai menyekat pemberian wang royalti minyak kepada rakyat Kelantan, apakah sekarang kita boleh mendoakan kehancuran kepada DS Anwar Ibrahim, DS Nik Aziz, YB Khalid Samad dan kumpulan yang menyokong usaha Kristian ini? Perbuatan mereka ini lebih berat daripada isu pemberian royalti minyak Kelantan.

8 comments:

Anonymous said...

pukimak luuu syammil...lu bangang wal bahlol wal tolol...bodooo..otak taruk kt kapla lutut...siall

Syammil said...

hahaha siapa yang makan cili dia pasti merasa pedasnya

iTaCHie said...

syammil2.... kamu ni nak menuliskan pon kalau boleh cuba buat kajian dulu sebelum sesukati membelasah orang.biarlah saya jelaskan di sini bahawasanya isu nama Allah ini bukan lah satu isu besar kerana Allah tidak pernah menghalang mana2 Agama menggunakan namanya malahan ada dalam firman Allah menyatakan (maksudnya) “Dan sesungguhnya jika engkau (Wahai Muhammad) bertanya kepada mereka (yang musyrik) itu: “siapakah yang menurunkan hujan dari langit, lalu dia hidupkan dengannya tumbuh-tumbuhan di bumi sesudah matinya?” sudah tentu mereka akan menjawab: “Allah”. Ucapkanlah (Wahai Muhammad): “Alhamdulillah” (sebagai bersyukur disebabkan pengakuan mereka yang demikian), bahkan kebanyakan mereka tidak menggunakan akal (untuk memahami tauhid) (Surah al-Ankabut ayat 63).

Ini ternyata orang kafir juga wajar menyebut nama Allah kerana hanya Allah tuhan sekelian Alam Allah jua adalah tuhan pada orang cina, India, Melayu, Yahudi, Nasrani, Siam, Jawa, Bangla semuanya adalah sama. saya sudah sebutkan hal ini berulang kali namun saudara syammil nampakny masih xfaham.

daripda kita bising nak doakn orang yang bukan2 apa kata saya mengajak saudara syammil ke blo ini kerana ini merupakan musuh kita sebenar di abad ini. bukannya PAS, DAP, KEADILAN.

iTaCHie said...

ak terbaca satu blog yang mengungkit kembali zaman2 kejahilan UMNO waktu pemerintahan pemimpin yang diorg kagumi kononnya (mahathir). ia berkisar mengenai cadangan UMNO membuang nama Islam bagi semua pertubuhan bukan kerajaan NGO seperti menukarkann nama persatuan Mahasiswa Islam Uitm kepada islah. Namun cadangan berkenaan ditolak oleh majlis raja2. saudara syammil ada komen tentang hal ni???

Anonymous said...

poyo r ko itachie...cibai laa luuu..skema nk mampoih..dh hang tau syammil nie karat umno..pa hang kesah..lu 2ekoq poyo syiall

iTaCHie said...

bukan skema. nama nya ayat berbudi bahasa. makayah aku ajar jadi berbudi bahasa ngan orang bukan kurang ajar. ni ayat kurang ajar ni mesti mayah ko xpenah ajar dulu kan cakap baik2 ngan orang.

Anonymous said...

itachie..pungkoq ang..gelabah ja lbey..poyo nk mampoih..skemaaa..blah laa...

Anonymous said...

jgn marahkan syammil hang dok ckp mak ayah die.mereka x bersalah.. jgn gaduh2..ngaduh2 x mendatangkan ape2 hasil nyer.. kite sesame melayu ptt kuatkan kemelayuan kite & jgn bagi can kat bangsa len tindas kite. kdg2 ade org yg berkepentingan nk menjatuhkan islam saje je wat kontrovesi, just nk jatuhkan islam .jgn terlalu emosi... so renung2 kan lah yer kwn2...

nget2..i'll support u ...